Kwasy Omega-3, Omega-6 i Omega-9. Polski pstrąg.

Kwasy Omega 3, 6 i 9 to niezbędne w organizmie człowieka nienasycone kwasy tłuszczowe. Pomagają w redukcji złego cholesterolu, wpływają na układ sercowo-naczyniowy, układ nerwowy i wzrok. Najkorzystniej dostarczać go do organizmu codziennie w małych porcjach.

 

Kwasy Omega-3 znajdują się w:

  • rybach (pstrąg zawiera 23%)
  • krewetki
  • olej lniany
  • olej rzepakowy
  • olej z orzech włoskiego
  • olej słonecznikowy
  • olej sojowy
  • oliwa z oliwek

Kwasy Omega-6 znajdują się w:

  • olej kukurydziany
  • olej słonecznikowy
  • olej sojowy
  • olej rzepakowy
  • olej z pestek winogron
  • oliwa z oliwek

Kwasy Omega-9 znajdują się w:

  • oliwie z oliwek
  • olej rzepakowy
  • olej sojowy
  • olej sezamowy

 

Powyższe listy zostały utworzone w kolejności od najwyższej zawartości danego tłuszczu do najniższej. W przypadku niektórych olejów np. oleju rzepakowego zawierają omega 3, 6 i 9 w różnych proporcjach. Ważne, aby nie zniszczyć tak cennych kwasów poprzez podgrzewanie (np. podczas smażenia), dlatego korzystniej jest spożywać je na zimno. Tylko kwasy omega-9 nie tracą swoich właściwości podczas smażenia.

 

pstrąg

Pstrąg

Pstrąg jest bardzo zdrową rybą słodkowodną. W jej mięsie znajdziesz najwięcej omega spośród wszystkich ryb słodkowodnych. Pstrąg jest bogaty w białko, witaminy z grupy B i świetnie sprawdzi się w menu diety redukcyjnej. Śmiało można nim zastąpić drób, z powodzeniem nadaje się na danie główne, jako składnik sałatek lub jako przystawka.

Najczęściej wybieram pstrąga świeżego i gotuję go na parze, grilluję, piekę lub duszę. Możliwości jest wiele, dzięki temu nie sposób się znudzić tą rybą. Można go gotować/piec w całości lub zrobić z niego filety lub dzwonki. Mięso pstrąga doskonale nadaje się na pulpety lub pieczeń rzymską. Mam wiele ulubionych przepisów z pstrągiem w roli głównej.

 

Koniecznie zmień swój nawyk i zacznij jeść ryby częściej, nie tylko na święta, czy w wakacje spędzane nad morzem lub jeziorem. Kwasy tłuszczowe w nich zawarte rozpuszczają ważne dla organizmu witaminy tj. A, K, D i E – przy diecie beztłuszczowej organizm nie jest w stanie przyswoić tych witamin i powoduje to niedobór.