Kilka słów o witaminie D3

Już od pierwszej połowy XX wieku prowadzono liczne badania, które pokazały jak istotnym czynnikiem dla ludzkiego organizmu jest witamina D. Począwszy od wpływu zdrowotnego, kończąc na jej potencjalne anabolitycznym, czy działaniu poprawiającym wydolność sportowca.

D3 witamina słońca.

Pod wpływem promieni słonecznych prowitamina D obecna w skórze przekształca się witaminę D. Ta tak zwana synteza skórna powinna zaspokajać około 80% dziennego zapotrzebowania na tą witaminę. Jednak ze względu na niebezpieczne promieniowanie UV trzeba chronić dzieci przed działaniem słońca, dlatego latem najlepszy jest dla nich półcień. Dodatkowo należy smarować skórę kremem z filtrem (najlepiej 30 SPF lub wyższy). Poza tym, słonecznych dni w naszym kraju jest stosunkowo niewiele i dlatego witamina D3 należy suplementować.

Witamina D3 a dieta.

Źródłem witaminy D3 są tłuste ryby na przykład śledź i łosoś. Porcja takiej ryby zapewnia mniej więcej dzienną dawkę witaminy D, ale ze względu na to, że coraz więcej łowisk jest skażonych ołowiem i innymi metalami ciężkimi zaleca się spożywanie ryb nie częściej niż 2 razy w tygodniu. Inne naturalne źródła witaminy D to żółtko jaja, ale niestety w nim jest tylko 50 jednostek. Mleko krowie ma śladowe ilości tej witaminy. Trochę D3 jest też w serze żółtym i maśle. Samo pożywienie nie zapewnia dostatecznej ilości tej witaminy, dlatego w Stanach Zjednoczone rozważa się wzbogacenie witamina D także zwykłego mleka.

Nie tylko dla niemowląt.

Badania prowadzone w Stanach Zjednoczonych, w Europie, a nawet w Polsce wykazały, że olbrzymia rzesza dorosłych i dzieci ma za niskie stężenie metabolitów witamina D3 we krwi. Najprawdopodobniej obecny tryb życia uniemożliwia właściwą syntezę tej witaminy powstającej na skutek naświetlania skóry promieniami UV. Niestety pod niektórymi szerokościami geograficznymi słońce jest stosunkowo krótko, a poza tym ze względu na zagrożenie rakiem skóry unikamy ekspozycji na słońce, chodzimy ubrani od stóp do głów, używamy kremów z filtrem. Tymczasem już filtr o wartości zaledwie 7 blokuje mechanizm syntezy witaminy D.

Witamina D wpływa na kości dzieci, a także na wchłanianie fosforu pierwiastka niezbędnego podczas wzrostu i do naprawy uszkodzonych tkanek. Jej obecność korzystnie działa na układ nerwowy i mięśniowy. Wreszcie witamina D łagodzi stany zapalne skóry, reguluje wydzielanie insuliny. Działa też na komórki szpiku kostnego produkujące komórki obronne – przez to podnosi odporność. Natomiast jej nadmiar może podwyższyć stężenie wapnia we krwi, co prowadzi do odwodnienia, braku łaknienia, częstych zaparć, wymiotów, apatii, a także do zaburzenia rytmu serca, uszkodzenia nerek, nadciśnienia, czy kamicy nerkowej.

Suplementy

Przyjmowanie witaminy D przez dzieci każdorazowo jest ustalone z pediatrą. Wraz z wiekiem dziecka należy ustalać dawkowanie, gdyż wszystko uzależnione jest od przyjmowanych systematycznie pokarmów, wychodzenia na świeże powietrze i przy tym na promienie słoneczne oraz indywidualnego zapotrzebowania organizmu dziecka. Dorośli mogą dowiedzieć się jaki poziom tej witaminy znajduje się w ich organizmie na podstawie badań krwi. Z takim badaniami można udać się do lekarza lub do dietetyka, który ewentualnie zaleci przyjmowanie odpowiedniej dawki.