tuńczyk

Tuńczyk i zawarta w nim rtęć


Tuńczyk jest rybą niskokaloryczną, o dużej zawartości białka, witamin, minerałów i kawasów nienasyconych omega-3. Można go kupić w większości sklepów – dostępny jest świeży, w puszcze z wody lub w puszcze z oleju. Warto go wprowadzić do swojej diety. Ale nie jest to ryba dla każdego, ze względu na możliwość wysokiej zawartości rtęci w mięsie.

 

tuńczyk

Tuńczyk i rtęć?

Niestety nie jest to żaden mit o zawartości rtęci w mięsie tuńczyka. Tuńczyk to ryba, która żyje nawet do 40 lat w morzach i oceanach. Jest to ryba drapieżna i ponieważ znajduje się na końcu łańcucha pokarmowego potrafi gromadzić duże ilości rtęci. Rtęć to pierwiastek, który jest bardzo szkodliwy dla człowieka. Ryby dopuszczone do sprzedaży powinny być wcześniej przebadane i zawartość rtęci w ich mięsie nie powinna przekraczać ogólnoprzyjętych norm. Mimo wszystko, zaleca się spożywanie tuńczyka w maksymalnej ilości 100g tygodniowo. Jeśli samemu wybierasz okaz tuńczyka na rybim targu to pamiętaj, że im większy i starszy tuńczyk, tym więcej rtęci w jego mięsie.

 

Kobiety w ciąży, kobiety karmiące piersią i małe dzieci powinny całkowicie wyeliminować mięso tuńczyka z diety. Ryzyko związane z możliwością spożycia mięsa z wyższą niż dopuszczalną ilością rtęci jest dużo wyższe niż korzyści płynące z wartości odżywczych. Spożywanie takiego pierwiastka jest bardzo szkodliwe dla układu nerwowego i stanowi ryzyko wad rozwojowych płodu i niemowląt. Świadomy tego ryzyka rodzic na pewno nie poda swojemu dziecku tuńczyka.

 

W jakich rybach spotykana jest rtęć?

Lista zawiera gatunki ryb wg. poziomu rtęci – od najwyższej do najniższej. Tuńczyk jest już na 2-gim miejscu!

  1. Ryba maślana;
  2. Tuńczyk;
  3. Okoń;
  4. Węgorz;
  5. Miecznik i in.

 

Szczególnie polecam spożywanie tych gatunków:

  1. Śledź;
  2. Łosoś;
  3. Dorsz;
  4. Pstrąg;
  5. Szprotki;
  6. Makrela.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *