metabolizm

Jak przyśpieszyć metabolizm? 4


metabolizm

Metabolizm, czyli przemiana materii to suma energii pozyskanej z pożywienia, która „zasila” funkcjonowanie całego organizmu zarówno w spoczynku, jak i podczas wysiłku fizycznego i intelektualnego. Przemiana materii to zdolność organizmu do spalania kalorii (materii, tego co spożyliśmy). Tempo przemiany materii zależy od płci, wieku, wzrostu i innych, na które czasem nie mamy wpływu. Ponad to, mamy wpływ na sfery, które pomogą nam w podkręceniu metabolizmu, tj. dodatkowa aktywność fizyczna (sport), sen i odżywianie.

 

Metabolizm a sport.

Sport ma ogromny wpływ na zwiększenie tempa metabolizmu. Systematyczne treningi trwające minimum 20 minut przyzwyczajają organizm do pozyskania z pożywienia większej ilości energii, czyli do spalenia większej ilości kalorii. Nawet gdy mamy dzień „beztreningowy” nasz organizm spala taką samą liczbę kalorii, jak w dzień treningowy. Dobrze wyćwiczone mięśnie spalają znacznie więcej energii, nawet podczas spoczynku.

 

Metabolizm a dieta.

Wprowadź rutynę w godzinach zjadania posiłków. Rozkład posiłków o stałych porach przyśpiesza metabolizm. Zwracaj uwagę na to co jesz. Na trawienie i wchłanianie białka organizm zużywa ok. 40% energii, na tłuszcze ok. 14%, a węglowodany ok. 6%. Nadmiar powoduję odkładanie się tkanki tłuszczowej, a niedobór spowalnia metabolizm. Bardzo istotne jest spożywanie zbilansowanych posiłków.

Białka:

  • ryby
  • mięso
  • jaja
  • mleko i produkty mleczne
  • soja
  • fasola, groch, ciecierzyca, soczewica
  • zielony groszek
  • ziarna, pestki, nasiona

Spożywanie różnorodnych białek wpływa na większą przyswajalność niezbędnych aminokwasów. Białka potrafią zwiększyć metabolizm do 40% i hamują łaknienie.

 

Węglowodany:

  • mąka razowa
  • warzywa
  • kasze

Unikaj spożywania węglowodanów prostych tj. słodycze, ponieważ organizm „nie przewiduje” energii na ich trawienie.

 

Złota TRÓJKA składników odżywczych na podkręcenie metabolizmu:

  1. Jod. Zawierają go ryby morskie m.in. świeży dorsz, halibut, mintaj, sardynki oraz sól morska. Można go również dostarczyć organizmowi poprzez wdychanie podczas porannego spaceru nad morzem. Ciekawostka: największe złoża jodu są w wodzie morskiej. Uwalnia się on również do powietrza i największe stężenie jest w obrębie do 300 metrów od linii brzegowej. Najwięcej jodu w powietrzu jest podczas silnych wiatrów i sztormów, najkorzystniejszy okres na wdychanie jodu to wiosna, jesień i zima.
  2. Kwasy omega-3. Zawierają go ryby morskie m.in. halibut, śledź, sardynki, tuńczyk, łosoś oraz niektóre produkty roślinne m.in. siemię lniane, oleje roślinne, mleka roślinne, awokado.
  3. Witamina B6. Zawierają ją ryby, mięsa, orzechy i drożdże.

 

Metabolizm a sen.

Dopilnuj, aby przesypiać stałą liczbę godzin. Wprowadź rutynę w godzinach pobudki i zasypiania. Sen przyśpiesza przemianę materii. Śpij minimum 7 godzin na dobę, a twoja tendencja do nadwagi zmniejszy się, w porównaniu do osób śpiących mniej.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 komentarzy do “Jak przyśpieszyć metabolizm?