hydroterapia

Hydroterapia w domowym zaciszu


Już w starożytności stosowano różnego rodzaju kąpiele jako środek na wszelkie przypadłości. Obolałe mięśnie lub stawy po treningu, zmęczenie, bezsenność – na takie dolegliwości najlepsza jest hydroterapia, czyli odprężająca kąpiel. Może działać znakomicie, zwłaszcza jeśli wiemy, czego dolać lub dosypać do wody.

 

hydroterapia

 

Hydroterapia, czyli lecznicze kąpiele.

Ciepła woda delikatnie masuje zmęczone mięśnie, pobudza przepływ krwi, przyspiesza dostarczanie dobroczynnych substancji odżywczych tam, gdzie są potrzebne, pomaga usuwać z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii. Gorąca kąpiel może nawet pomóc spalić kilka zbędnych kalorii.

Od wieków stosowano tzw. hydroterapię kontrastową, czyli kąpiele na zmianę w gorącej i zimnej wodzie, które sprawiają, że naczynia krwionośne na przemian rozszerzają się i kurczą. To poprawia krążenie krwi, zmniejsza przekrwienie i stany zapalne, wspomaga trawienie i pobudza organy wewnętrzne do działania. Wykonanie takiej kąpieli w domu polega na siedzeniu w ciepłej wodzie w wannie i od czasu do czasu polewaniu się zimną wodą z prysznica. Zaczynaj zawsze od ciepłej wody, a kończ na zimnej.

 

Nadwyrężenie mięśni lub stawów

Bolą cie mięśnie? A może stawy? Zrób sobie kąpiel z solą gorzką (epsomitem), którą możesz kupić w aptece. Przyniesie to natychmiastową ulgę. Wanna ciepłej wody + 2 szklanki gorzkiej soli – to całą receptura.

Możesz wziąć także kąpiel zaraz po treningu, aby się rozluźnić i uniknąć bolących mięśni.

 

Kąpiel z olejkami eterycznymi

O olejkach eterycznych pisałam w poprzednim artykule (klik).

 

Przepis na kąpiel „na dobry sen”: 2-4 łyżki soli morskiej + 4 krople olejku lawendowego + 3 krople olejku z majeranku + 3 krople olejku cytrynowego.

Uspokajająco i usypiająco działają także olejki: lipowy, różany, rumiankowy i z kwiatu gorzkiej pomarańczy (neroli).

 

Przepis na kąpiel „na rozluźnienie się”: 3 krople olejku ylang-ylang (z kwiatów jagodlinu wonnego) + 5 kropli olejku lawendowego + 2 krople olejku z bergamotki + 1/2 szklanki soli gorzkiej (epsomitu).

 

SPA dla stóp

Nie musisz zanurzać w wodzie całego ciała – moczenie stóp także może przynieść ulgę w wielu dolegliwościach.

Grypa lub katar lub ból głowy – mocz stopy w ciepłej wodzie z odrobiną zmielonych ziaren gorczycy. W ten sposób zwiększysz przepływ krwi do stóp, a zmniejszysz ciśnienie w naczyniach krwionośnych w głowie.

Zmęczenie – mocz stopy w ciepłej wodzie z 2 kroplami olejku z mięty pieprzowej i 4 kroplami olejku rozmarynowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *