sjesta drzemka

Tajemnica długowieczności tkwi w drzemce.


Drzemka. W większości krajów europejskich mało kto może sobie na nią pozwolić poza weekendem. A jak wiadomo, nie jest tajemnicą, że w krajach śródziemnomorskich drzemka w dużym stopniu przyczynia się do osiągania 100 i więcej lat.

 

Krótka drzemka długie życie.

Od najmłodszych lat dbamy o to, by nasze dzieci ucinały sobie popołudniową drzemkę. Mówi się, że „dziaciak rośnie, jak śpi”. Zapominamy niestety, że popołudniowa drzemka równie dobrze potrafi wpływać na stan zdrowia dorosłych. Ucinając sobie nawet kilkuminutową drzemkę możemy zmniejszyć ryzyko nieprawidłowej pracy serca, czy zwiększyć koncentrację.

 

Najlepszą porą na drzemkę jest pora sjesty w krajach Europy południowej, czyli między godziną 13 a 16. Ucinanie sobie drzemki w tym czasie pozwala na regenerację sił i otrzymujemy tzw. „kopniaka” energii.  Im późniejsza pora drzemki tym większe prawdopodobieństwo iż w nocy nie będziemy mogli wypocząć w prawidłowy sposób, więc rano obudzimy się zmęczeni.

 

Nawet 6 minutowa drzemka jest pożyteczna, choć niektórym wydawałoby się że może być na odwrót. Krótkie drzemki (poniżej 30-40 minut) wspomagają procesy pamięciowe, poprawiają czas reakcji, ułatwiają podejmowanie decyzji i orientację w przestrzeni. Dłuższe drzemki poprawiają pamięć długoterminową, wzmagają kreatywność i ułatwiają radzenie sobie z emocjami.

 

Osobą dorosłym zaleca się maksymalnie 1,5h drzemki w ciągu dnia pomiędzy „złotymi” godzinami, czyli między 13 a 16. Ich niebagatelny wpływ jesteś w stanie sam zauważyć już po pierwszej wykonanej drzemce. Jeśli nie możesz drzemać w tygodniu, bo Twoja praca na to nie pozwala, to zacznij robić to w weekendy. Być może weekendowe drzemki zachęcą Cię do zmiany pracy na taką w korzystniejszych godzinach lub wyemigrujesz na południe Europy, do słonecznej Hiszpanii lub gorących Włoch, gdzie każdego dnia przysługuje sjesta 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *