ryb

#10 najlepszych ryb dla zdrowia


Zalet spożywania ryb jest bardzo wiele. Możemy wymieniać dobroczynne kwasy tłuszczowe nienasycone (pisałam o nich w tym artykule – klik), wiele witamin, fosfor, magnez, potas, żelazo i białko, które z powodzeniem może zastąpić mięso i jest od niego łatwiej przyswajalne.

 

Moja lista #10 najlepszych ryb dla zdrowia.

ryb

Ryby morskie:

  1. Sola – klik do artykułu
  2. Dorsz – klik do artykułu
  3. Łosoś -klik do artykułu
  4. Szprotki – wspaniałe delikatne mięso, mała zawartość ości. Dostępna w pomidorach lub w oleju w puszce. Dobrze sprawdzi się także świeża na grilla, ponieważ jest to ryba tłusta. Wystarczy tylko oczyścić ją z wnętrzności (to wszystko co trzeba z nią zrobić) i po obróbce mięso jest soczyste i jędrne. Ze szprotek można zrobić również pasty rybne, zapiekanki lub nadzienie do jajek.
  5. Śledź – zaliczany do ryb tłustych i bardzo bogaty w tłuszcze omega. Wykorzystuję go do sałatek, smażenia, marynowania, galaretek i klopsików. Aby zmienić jego smak (dla osób które nie przepadają za śledziami) wystarczy przygotować go w pomidorach.
  6. Makrela – najbardziej uwielbiam makrelę wędzoną, ale jem ją sporadycznie w takiej formie. Trzeba pamiętać, że ryby wędzone nie są zbyt zdrowe ze względu na wytwarzanie się szkodliwych związków podczas tego procesu. W sklepie można kupić również tuszki i filety.
  7. Morszczuk – charakteryzuje go kruche i delikatne mięso, dlatego nie nadaje się do grillowania. Warto go upiec, smażyć lub gotować na parze.

Ryby słodkowodne:

  1.  Pstrąg – klik do artykułu
  2. Sandacz – ta ryba ma chude, delikatne i bardzo smaczne mięso. Jest lekkostrawna, zawiera średnią ilość kwasów tłuszczowych nienasyconych, wiele witamin i minerałów (najbogatsza w potas). Najczęściej piekę tą rybę lub duszę. Idealnie sprawdza się na pasztet z ryby i pulpeciki.
  3. Karp – jest to ryba średnio tłusta (w porównaniu z rybami morskimi). Najsmaczniejszą odmianą jest królewski (obok karpia z łuską i bezłuskiego). Karp jest bardzo zdrowy i warto go zjeść więcej niż raz do roku. Aby pozbyć się mulistego smaku i zapachu (który przeszkadza wielu osobą) wystarczy dobrze przepłukać mięso, zamarynować go w sporej ilości cebuli i zostawić na noc w lodówce. Po kilku godzinach mięso karpia można przyrządzać na wiele sposobów.

 

Nie ma reguły, która wskazywałaby, które ryby powinniśmy jeść częściej – morskie czy słodkowodne. Istnieje jednak zasada, która mówi, że powinniśmy spożywać ryby najlepiej 2 razy w tygodniu. Dlatego proponuję raz w tygodniu wybrać rybę morską a raz rybę słodkowodną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *